TOPPLISTENE

    1. TV2: Åsted Norge
    609 810
    2. TVN: Neste sommer
    567 280
    3. TV2 Zebra: Fjorden cowboys
    160 080
    4. TV3: Black widows
    123 570
    5. MAX: Norske Rednecks
    71 420

Relaterte nyheter

SOSIALE MEDIER I 2016

Det er alltid smart å se litt bakover før man forsøker å se hvordan framtiden fortoner seg. Peter Field fra World Advertising Research Center har sett på hva de 32 beste kampanjene i fjor har til felles. Dere skal får slippe å rase gjennom 62 sider – her er kortversjonen, ispedd våre egne erfaringer fra året som har gått.

Organisk spredning er «dødt»

De fleste virale reklamene du har sett på Youtube har hatt store budsjetter i ryggen. Gjennomsnittlig andel av betalte visninger på de absolutt beste eksemplene på viral spredning er på 65%! De beste kampanjene i fjor var 40% dyrere enn de beste året før. Det er ikke umulig å slå gjennom med små budsjetter, men jo mindre de er, jo viktigere er det å være smart. Tenk aktivering i andre kanaler i tillegg, noe som var en stor faktor for suksess for mindre kampanjer i fjor.

Innholdet bestemmer prisen

Alle som har jobbet med søk vet at å investere i godt innhold gjør det billigere å drive med betalt søk.  Det samme gjelder sosiale medier, men det er etter hvert blitt mye vanskeligere å nå ut bredt uten å betale for det. Facebook skrur faktisk opp prisene hvis innholdet ditt ikke treffer målgruppen, så prioriter godt, relevant innhold, det være seg bilder, film eller podkast.

Aldri la sosiale medier stå alene

Et viktig fellestrekk for de beste kampanjene i fjor var at sosiale medier aldri var den eneste kanalen. De brukte oftest TV som støttemedium, men andre kanaler var også brukt. I tillegg til det var det også i alle tilfeller engasjerende kommunikasjon i alle kanaler. Det vil si at kampanjene var emosjonelt drevne framfor rasjonelle, kunnskapsdrivende kampanjer.

Det viktigste du må vite om sosiale medier i 2016.

Facebook ruller i disse dager ut sentiment i nyhetsstrømmer rundt om verden. Seks forskjellige emoticons komplementerer like-knappen og lar brukere reagere slik de føler også på digitalt innhold. Dette vil skape spennende måter å segmentere på. Men alle de fantastiske verktøyene vi som markedsførere har tilgang til i sosiale medier kan ikke erstatte grunnarbeidet. Uten en innsiktsdrevet kommunikasjonsstrategi som settes til liv gjennom smarte taktikker i de riktige kanalene løper du risikoer. Du vet ikke om du treffer de riktige menneskene med det riktige budskapet. Mangler du retningen hjelper ikke alle kongens hester.









Click to share this post on Facebook Click to share this post on Twitter Click to share this post on e-mail Click to print this post

Kommentarer

Om forfatter

NYHETSBREV

Relaterte caser