TOPPLISTENE

    1. TV2: Åsted Norge
    609 810
    2. TVN: Neste sommer
    567 280
    3. TV2 Zebra: Fjorden cowboys
    160 080
    4. TV3: Black widows
    123 570
    5. MAX: Norske Rednecks
    71 420

Relaterte nyheter

2015 – the year of the influencers

«Mediemarkedet blir stadig mer fragmentert… » Slik starter enhver presentasjon om utvikling av bransjen. Et område som er med på å fragmentere mediebildet er bloggere og Youtube-stjerner, som begge går under samlebegrepet «influencers» eller opinionsledere. 

At Sophie Elise skulle bli kåret til Norges mektigste kvinne i norske medier var det få som kunne spådd. De fleste oppfattet henne som en useriøs og betydningsløs rosablogger fra Harstad. Ser vi på påvirkningen hun har på yngre jenter i dag har nok mange endret oppfatning. Med en leser- og følgeskare på flere hundre tusen har hun klart å sette mange saker på dagsordenen. 

Vi kan ikke snakke om influencers uten å sette united foran. United Influencers, tidligere United Bloggers, har siden lanseringen i desember 2014 knyttet til seg flere av de aller største bloggerne i Norge. Caroline Berg Eriksen, Camilla Pihl og Mamma til Michelle er noen av de. De har også utvidet virksomheten sin til Sverige ved å inngå et samarbeid med Sveriges bloggdronning, Isabella Löwengrip, og gjennom et partnerskap med det svenske selskapet Mikz.

I fjor var året hvor Youtube-stjernene virkelig fikk en norsk arena. Norske Nordic Screens og svenske United Screens, begge selskaper som fokuserer på Youtube som influencer-kanal, har fått godt fotfeste i det norske markedet. 

Disse nye mediestjernene bruker flere kanaler og distribusjonsflater for å få budskapet sitt ut, og kommersielt kan video, tekst og sosiale poster ofte kombineres for å skape bredde og helhet i kommunikasjonen. 

Historisk har «rosa» vært en naturlig assosiasjon når man tenker på blogging. Mange av de som har oppnådd en distribusjon på linje med mindre norske mediehus, er vakre, blonde jenter som skriver om hverdagslivets gleder og utfordringer. Men omfanget øker og blant blogger og Youtube-kanaler finnes det noe for alle. Bredden øker også etter hvert som flere idrettskjendiser flokker til Playblogg, et bloggnettverk som jobber utelukkende med idrett.

Det er mye penger i omløp i denne sfæren og aktørene kjemper hardt for å knytte til seg de riktige profilene og for å bygge nye profiler. I tillegg til United Influencers, United Screens og Nordic Screens må vi også nevne Nettavisens blogg.no, Bonnier, Adlink og Egmont som alle satser hardt. 

Carat mener

Smart bruk av opinionsledere i markedsføringen kan være effektivt for mange merkevarer, så lenge det henger godt sammen med kommunikasjonen og er med på å dra lasset mot målene deres. God planlegging og tydelige briefer gir ofte gode resultater, men det er viktig å huske på at selve gjennomføringen av aktiviteten ikke kan eller bør kontrolleres 100%. Det fordrer en viss spontanitet og eierskap fra influenceren for at han eller hun skal kunne skape innhold som kan engasjere nettopp hans eller hennes lesere. 









Click to share this post on Facebook Click to share this post on Twitter Click to share this post on e-mail Click to print this post

Kommentarer

Om forfatter

NYHETSBREV

Relaterte caser