TOPPLISTENE

    1. TV2: Åsted Norge
    609 810
    2. TVN: Neste sommer
    567 280
    3. TV2 Zebra: Fjorden cowboys
    160 080
    4. TV3: Black widows
    123 570
    5. MAX: Norske Rednecks
    71 420

Relaterte nyheter

Mobilsurfing har ikke tatt av – enda.

Hva kan være grunnen til dette?

Richard Seyler Ling fra World Association of Newspapers skriver i Kampanje at få leser mobilnyheter. ( Les artikkel her )
Dessverre må vi konstantere at Herr Ling har rett. Han sier videre at det store flertallet ikke har mobiler som egner seg til nyhetssurfing. Her tar nok Ling feil.
La oss først titte litt i bakspeilet og se på hvor internett var for 10 år siden. I 1998 surfet mange av oss på 28.8 modem eller i beste fall på en ISDN linje. Man betalte tellerskritt per minutt og ingen visste helt hvor mye regningen ble på før den dumpet ned i postkassen kanskje med en liten overraskelse. Hva kostet det egentlig å lese VG eller Aftenposten på nett? Ingen visste riktig. Det gikk ganske tregt å surfe. Å laste ned mail med store vedlegg var en tålmodighetsprøve. Skjermoppløsningen var av ymse kvalitet som gjorde at bilder og video ikke akkurat ble til en stor multimediaopplevelse. I tillegg kunne man ikke ringe ut dersom noen i familien var på nett. Da var linja opptatt. Bare det å koble seg opp var en utfordring i seg selv. Med andre ord var opplevelsen av å surfe på internett ganske så annerledes enn det er i dag.

Sammenligner man Mobilt internett i dag med internett i 1998 kan vi se noen paralleller. I dag betaler mobilsurferne per nedlastede MB (megabyte) og ingen vet helt hva det koster å lese en avis på mobilen. De som betaler mobilregningen privat er redd for sine egne penger og de som har jobbtelefon betalt av arbeidsgiver er kanskje redd for å bli konfrontert sjefen med en mobilregning ute av kontroll. Når sluttbrukerne ikke vet hva ting koster blir de avventende. Rammebetingelsene for mobilsurfing er med andre ord ikke riktig på plass enda. Vi i Marvellous tror at innen kort tid vil mobiloperatørene ta grep og endre på dette ved å innføre fast pris på GPRS/3G datatrafikk. Dette kan sammenlignes med overgangen fra modem til bredbånd på internett. Dette vil være selve nøkkelen videre vekst i bruken av mobilt internett og vi vil se betydelig vekst når dette skjer. får bare håpe at mobiloperatørene tar mobilt internett på alvor og gjør noe med dette i løpet av kortest mulig tid.

Så en kommentar til Seyler Ling sin påstand om at flertallet ikke har mobiler som egner seg til nyhetssurfing.

Det selges omkring 1,2 millioner mobiltelefoner i Norge per år. Samtlige av telefonene som selges i dag støtter GPRS eller EDGE som betyr at man fint kan surfe på nyheter. Utbredelsen av 3G terminaler (3G som betyr enda høyere datahastighet enn EDGE) i Norge er p.t. på ca 28%. Hele 36% av alle telefoner solgt i fjor hadde 3G. Dette tallet ventes å bli 50% i 2008. Vi i Marvellous tror ikke det er mobiltelefonene det er noe galt med. Utfordringen ligger i å legge til rette for forbrukerne slik at mobilsurfing blir enkelt. Her må mediene selv også ta ansvar og lage gode mobil sites slik at opplevelsen av å lese ”avisen” på mobilen blir god. Hvis en forbruker får servert en tung nettside tilpasset en 20 tommers skjerm på en mobiltelefon som kanskje har en skjerm som er 2,4 tommer blir ikke opplevelsen god. Da vil aldri mobilsurfing ta av heller.

David W. Jacobsen er leder for Marvellous Norge, som er en del av Carat Interactive.









Click to share this post on Facebook Click to share this post on Twitter Click to share this post on e-mail Click to print this post

Kommentarer

NYHETSBREV

Relaterte caser